تاریخچه متاورس

 

متاورس چشم‌اندازی از آینده است که بسیاری در صنعت کامپیوتر معتقدند نسل بعدی اینترنت نام دارد؛ فضای مجازی واحد، پایدار و سه‌بعدی که در آن انسان‌ها زندگی را به گونه‌ای تجربه می‌کنند که در دنیای فیزیکی امکان‌پذیر نیست.

سیر تکاملی واژه متاورس و دنیای مربوط به آن را می‌توان در یک سری مراحل تاریخی در نظر گرفت. این سیر تاریخی از دهه هشتاد میلادی آغاز شد:

ابداع واژه آواتار توسط گاریوت

در سال ۱۹۸۵، شخصی به‌نام ریچارد گاریوت (Richard Garriott) برای اولین بار از لفظ آواتار (Avatar) استفاده کرد. وی این واژه را در توصیف شخصیت بازیکنی برای حضور در بازی رایانه‌ای به کار برد. گاریوت در تلاش بود تا تمام ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی بازیکن را در آواتار وی جای دهد. به طوری که نمونه‌ای کامل از شخصیت حقیقی بازیکن در دنیای واقعی باشد.

چاپ کتاب اسنو کرش و ظهور واژه‌ی متاورس

در سال ۱۹۹۲، نویسنده‌ای به نام نیل استیونسون (Neal Stephenson)، رمانی از ژانر سایبرپانک تحت عنوان اسنوکرش (Snowcrash) را به تحریر درآورد. این رمان، داستان هکری جوان به نام هیرو (Hero) است که برای مقابله با دشمنان به دنیایی برتر می‌رود؛ این دنیا، Metaverse نام دارد. در واقع واژه‌ی متاورس برای اولین بار در این کتاب مورد استفاده قرار گرفت. دنیایی که شخصیت‌های رمان با زدن عینک‌های مخصوص به آن وارد می‌شدند و به تجارت، سفر یا هر تجربه دیگری می‌پرداختند.

ساخت فیلم‌های هالیوودی آواتارمحور

پس از انتشار داستان استیونسون، اصطلاح آواتار در بسیاری از داستان‌های تخیلی مورد استفاده قرار گرفت. تا جایی‌که از این داستان‌ها، فیلم ساختند. فیلم هالیوودی آواتار (Avatar) محصول سال 2009 به کارگردانی جیمز کامرون (James Cameron) یکی از آن‌ها بود. همچنین فیلم بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) در سال 2018 به کارگردانی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) با محوریت شخصیت‌های آواتار ساخته شد. شما می‌توانید برای درک مفهوم آواتار در متاورس، این فیلم‌ها را مشاهده نمایید.

ایجاد ارز دیجیتال اتریوم توسط ویتالیک بوترین

اتریوم (Etherum) پس از بیت کوین (Bitcoin)، مشهورترین و قدرتمندترین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی‌ها است. این ارز دیجیتال توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، برنامه‌نویس روسی طراحی شد. اتریوم شبکه بزرگ رمزارزی است که در سال 2013 با هدف پشتیبانی از قراردادهای هوشمند به‌وجود آمد.

ویتالیک بوترین، عاشق بازی رایانه‌ای ورلد آف وارکرفت (World Of Warcraft) بود. بوترین متوجه شد که شرکت سازنده‌ی این بازی، یکی از گزینه‌های موردعلاقه وی را از بازی حذف کرده است. بوترین بابت این موضوع بسیار نارحت شد و حتی به گریه افتاد. این موضوع برای وی دردناک بود که بازی‌ها توسط شخصی خاص و به‌صورت متمرکز طراحی می‌شوند و می‌توانند گزینه‌های موردعلاقه کاربران را حذف کنند.

به همین خاطر، انگیزه لازم برای طراحی ارز دیجیتالی غیرمتمرکز را پیدا کرد. در جریان این برنامه‌های‌ غیرمتمرکز می‌توان توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را ایجاد کرد که هیچکس قادر به تغییر آن‌ها نیست.

تغییر نام فیسبوک به متا

ماه اکتبر 2021، باز هم جرقه دیگری برای متاورس زده شد. زاکربرگ در مسیر تغییر نام پلتفرم خود به متاورس اشاره کرد. این ایده سبب شد تا اتفاق دیگری در مسیر جدی گرفتن متاورس رقم بخورد. به طوری که پس از آن، برخی دیگر از غول‌های تکنولوژي نیز به فکر تحقق Metaverse افتاده‌اند.

افزایش نرخ توکن‌های متاورس در مارکت کرپیتو

پس از تصمیم غول‌های تکنولوژی برای پرداختن به پروژه‌ Metaverse، برخی از توکن‌های متاورسی که روی شبکه‌ اتریوم ایجاد شده بودند، بسیار مورد توجه قرار گرفتند. به‌طوری‌که ارزش و رتبه آن‌ها در مارکت کریپتو بسیار بهبود پیدا کرد. به همین خاطر است که توصیه می‌شود روی این توکن‌ها سرمایه‌گذاری شود.

هرچقدر به Metaverse نزدیک‌تر شویم، بهتر می‌توانیم از دارایی‌های رمزارزی خود استفاده کنیم.

تا به این‌جا داستان شروع متاورس را بررسی کردیم و دیدیم که بسیاری از اتفاقاتی که در سال‌های قبل روی داده، در راستای اهدافی بوده که می‌تواند در دنیای متاورس برآورده شود. می‌بینید که گام‌های مؤثری در این باره برداشته شده، اما این گام‌ها بسیار پراکنده هستند. برای داشتن Metaverse، باید بتوان بین تمام این اطلاعات پراکنده، هماهنگی و یکپارچگی ایجاد کرد.

Sign in to leave a comment