متاورس و وب3

وب ۳ مقوله ای است که از طریق فناوری‌های جدیدی مثل بلاکچین، واقعیت مجازی  افزوده هوش مصنوعی (AR) و سایر فناوری‌ها ایجاد شده و در حوزه رمزارزها، متاورس و توکن‌هایغیرمثلی تعریف می‌شود.

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، متاورس یک دنیای مجازی است که در آن کاربران می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های دنیای واقعی را از راه دور، با هزینه کمتر و با همان حس واقعی تجربه کنند. متاورس برای جلوگیری از تمرکز قدرت، ایجاد سیستم مالی و تعریف هویت از بلاک‌‌چین استفاده می‌کند. با این توضیح، می‌توان گفت متاورس می‌تواند بخشی از وب ۳ باشد چرا که تمامی ویژگی‌های مهم برای نسل سوم وب را در خود دارد.

اگرچه پروژه‌های مختلف بلاک چینی وجود دارند که در حوزه‌های مختلف وب ۳ فعال هستند و در حال حاضر نیز امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد، اما هنوز سیستم کاملی که بتوان به آن وب ۳ گفت، وجود خارجی ندارد. این ایده بسیار تازه است و برای این که بتواند رشد کند به زمان بیشتری نیاز دارد. با ظهور پروژه‌های بلاک‌چین مقیاس‌پذیر، روز به روز این ایده نیز گسترش خواهد یافت.

پایه و اساس متاورس، افزایش تماس انسانی است. از آنجایی که ما بیش از پیش به گونه‌ای از نظر فناوری پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری تکامل می‌یابیم، برای ما قریب‌الوقوع است که به افرادی که با جهان و افراد اطراف خود متصل هستیم، توجه کنیم. متا این مفهوم را کاملاً در بر می‌گیرد.

در عصر فناوری که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم به لطف هوش مصنوعی و اینترنتی‌شدن کسب و کارها و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی، زندگی بشر دچار تغییر و تحول اساسی شده است. اگر به ۱۰ سال پیش نگاهی بیاندازیم خواهیم دید فرق زندگی امروز ما با همین ۱۰ سال گذشته از زمین تا آسمان است.

متاورس (Metaverse) مقوله‌ای است که امروزه بیش از گذشته شاهد محقق شده آن هستیم. دنیای جدیدی که فارغ از محدودیت‌های اینترنت کنونی امکان ارتباطات و کسب تجربیات متنوع را برای همه فراهم می‌کند. در دنیای مجازی متاورس هر آنچه بخواهید در دسترس شماست، می‌توانید شخصیت مورد علاقه خودتان را در آن بسازید و درست شبیه زندگی واقعی در آن زندگی کنید.

هر چیزی در این دنیا را می‌توانید به صورت کاملا غیر متمرکز کنترل کنید بدون اینکه اختیار و مدیریت آن دست نهاد دولتی خاصی باشد. این همان نقطه اشتراک و ارتباط متاورس با فناوری بلاک‌چین است.

شرکت‌ها می‌توانند به گونه‌های متفاوتی از متاورس سود ببرند. در یک جهان بی نهایت؛ سازمان‌دهی رویدادها، توسعه متقاطع‌ها در بین ویژگی‌ها و برقراری ارتباط با جامعه کاربران آسان‌تر از همیشه شده است و به شرکت‌ها این امکان را داده تا با مصرف‌کنندگان خود به شیوه‌ای درگیر شوند که قبلاً نمی‌توانستند.

بیل گیتس (Bill Gates)، مؤسس شرکت مایکروسافت (Microsoft)، می‌گوید کارمندان شرکت‌ها تا ۳ سال آینده نه تنها از تکنولوژی متاورس بهره می‌برند، بلکه به استفاده از آن متکی خواهند بود. او افزود در آن زمان تمام جلسات کاری هم بر بستر متاورس انجام خواهد شد.

گیتس همچنین معتقد است که کرونا از بسیاری جهات، به افزایش سرعت پذیرش متاورس کمک کرده است. زیرا این تکنولوژی، نیاز حضور کارمندان در یک مکان واحد را به صفر می‌رساند.

با تمام این تفاسیر، این را هم باید در نظر داشته باشیم که در کنار تمام مزایایی که پیشرفت فناوری برای ما به ارمغان آورده باعث شده بشر نسبت به قبل منزوی‌تر شود. به لطف همین فناوری افرادی هستند که کسب و کارشان را به داخل منزل برده‌اند و ارتباط اجتماعی و رفت و آمدشان به محیط خارج از منزل بسیار کمتر از گذشته شده است.

بنابراین یکی از بزرگترین معایبی که فناوری برای ما به همراه داشته همین انزوا و کمرنگ‌شدن تعاملات اجتماعی است. حال دنیای برتر یا همان متاورس می‌آید تا کارها را خیلی آسان و در مقابل، انزوا را خیلی عمیق‌تر کند.



Sign in to leave a comment