متاورس در حوزه سلامت

متاورس، پزشکی را متحول می‌کند

ارتباط بیمار و پزشک در کلینیک‌های مجازی/ 


متاورس یک فناوری در حال ظهور است که قابلیت دگرگونی جنبه‌های مختلف زندگی بشر را در آینده نزدیک دارد. وقتی از متاورس حرف می‌زنیم، درواقع درباره یک دنیای مجازی صحبت می‌کنیم که در آن افراد امکان تعامل با یکدیگر و اشیاء دیجیتال را دارند. این تعامل بسیار فراگیرتر از امکانات کنونی خواهد بود، امکاناتی که فقط از طریق یک صفحه نمایشگر و یک رابط انجام می‌گیرد.

متاورس و پزشکی

آنچه مسلم است بخشی از آینده پزشکی دست در دست متاورس به پیش خواهد رفت. اما باید ببینیم متاورس دقیقا چه نوعی از فناوری است که توانایی تحول حوزه پزشکی را خواهد داشت.

متاورس را می‌توان بخشی از وب3 دانست که در آن با کمک فناوری‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی امکان حرکت به سوی یک فضای وب غیرمتمرکز را داریم. در فضای وب2، طراحی با محوریت کاربر انجام می‌گرفت اما در وب3 طراحی بازتعریف شده است و با محوریت محیط اطراف کاربر انجام خواهد گرفت. یک طراحی خوب در متاورس نیز باید همه‌جانبه و ترکیب یک فرد، آواتور وی، و دنیای مجازی اطرافش باشد. به عبارت دیگر، متاورس یک دنیای دیجیتال جایگزین است که با ابزارهای متعددی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، امکان دستیابی به آن وجود خواهد داشت.

متاورس و بازی‌های دیجیتال

در حال حاضر متاورس در دنیای بازی‌های دیجیتال به خوبی ورود کرده و افراد در پلتفرم‌های بازی‌های آنلاین، یک تجربه جدید و همه‌جانبه دارند بدین معنا که حضور در فضای بازی متاورس، صرفا برای بازی کردن نیست بلکه برای معاشرت با دیگر افراد، برای یادگیری و آموزش و حتی انجام برخی تعاملات کسب و کار خواهد بود.  

آنچه مسلم است، متاورس پا را فراتر از فضای بازی دیجیتال خواهد گذاشت و در آینده باید انتظار حضور متاورس در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله بخش بهداشت و درمان را داشته باشیم.

 کمک فناوری‌های نوین 

حال چگونه امکان دارد افرادی که از یکدیگر دور هستند، برای مثال بیمار و پزشک، با کمک متاورس با یکدیگر در ارتباط بوده و از امنیت داده‌های ردوبدل شده اطمینان داشته باشند؟

به کمک فناوری‌های دورحضوری (telepresence)، دوقلوی دیجیتال، و بلاکچین چنین امکانی برای همه فراهم می‌شود. دورحضوری افراد مختلف را از فضاهای فیزیکی دور دست، قادر به ارتباط نزدیک می‌کند. دوقلوی دیجیتال هم به کمک این ارتباط مجازی می‌آید تا آن را واقعی‌تر کند، یک دوقلوی دیجیتال یا همزاد دیجیتال، معادل مجازی و دیجیتال یک بیمار، یک ابزار پزشکی یا حتی یک بیمارستان است. و در نهایت، فناوری بلاکچین برای حفظ امنیت سوابق پزشکی یک بیمار استفاده می‌شود.

پزشکی و متاورس

زمینه‌های پزشکی 

مسلما زمانی که بحث استفاده از فناوری‌های نوین در پزشکی (یا دیگر حوزه‌ها) مطرح است، می‌بایست فواید و مضرات آن را در نظر گرفت. 

متاورس در حوزه پزشکی در زمینه‌های متعددی کاربرد خواهد داشت که از آن جمله: مشاوره‌های مجازی پزشکی، آموزش و تحصیل پزشکی، آموزش بیمار، درمان و پشتیبانی از بیمار، پزشکی آزمایشگاهی، تحقیقات پزشکی، توسعه دارویی، هستند. تلفیق متاورس و سلامت این قابلیت را خواهد داشت تا نتایج پزشکی را کاربردی‌تر، شخصی‌تر، دردسترس‌تر کرده و هزینه‌های درمان را کاهش دهد.

البته این را نبایداز نظر دور داشت که استفاده از فناوری‌های متاورس در حوزه سلامت مستلزم بررسی‌های دقیق ضمن در نظر گرفتن دغدغه‌های اخلاقی و حفظ حریم خصوصی، چالش‌های اجتماعی و فنی و مساله نظارت بر آن است. گرچه آینده متاورس در سلامت و پزشکی، روشن و موفق به نظر می‌رسد اما مادامی که قواعد و قوانین مشخص با پشتوانه قانونی وجود نداشته باشد، مضرات احتمالی آن می‌تواند شرایط را کاملا تغییر داده و مضرات آن را بیشتر از منافع آن کند. 

پایان/

Sign in to leave a comment