تحولات هنری در قلمرو متاورس

انقلاب متاورس در مسیر تغییر جهان

موسیقی در قلمرو متاورس/ 

 

طی دهه‌های اخیر، هم راستا با رشد فناوری‌های دیجیتال، یک انقلاب بی‌صدا اما قدرتمند در حال وقوع است: ورود متاورس به عرصه‌های مختلف زندگی بشر. 

به طور کلی، با تحولات گسترده فناوری‌های دیجیتال و تجربیات فضای مجازی، تمام عرصه‌های زندگی افراد از تفریحات و سرگرمی تا سلامتی و اقتصاد، دستخوش تغییرات شگرفی بوده‌اند. طی سال‌های اخیر ورود متاورس به عرصه فناوری کم کم این امکان را به همه افراد می‌دهد تا تجربه متفاوتی از دنیای مجازی داشته باشند.

در مقطع کنونی، متخصصان حوزه فناوری درباره مثبت یا منفی بودن تحولات جهان پس از تاثیرات همه‌جانبه متاورس در زندگی بشر اتفاق نظر ندارند اما این انتظار را دارند که پیشرفت‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت گسترده (XR) و به طور کلی واقعیت ترکیبی (MR) کاربرد و نقش بیشتری در زندگی روزانه افراد خواهند داشت.

طی این مقاله درباره تغییرات دنیای هنر و به طور خاص درباره تغییرات دنیای موسیقی با ورود متاورس سخن خواهیم گفت.

متاورس در حال تغییر صنایع خلاقانه است و تعریف و تجربه جدیدی از رویدادهای زنده آنلاین شامل کنسرت‌های موسیقی فراهم خواهد. در طول تاریخ، شیوه خلق یک اثر موسیقیایی از ایجاد و ساخت تا اجرا تحولات بسیاری داشته است. مسلما این تغییرات تا حد زیادی به تغییر ذائقه افراد و همچنین به دستاوردهای نوین بستگی دارند. متاورس فضای جدیدی برای فعالیت‌های موسیقیایی در دنیای امروز فراهم کرده است. 

به زبان ساده، متاورس یک فضای مجازی دیجیتالی است که موازی با جهان فیزیکی و واقعی وجود دارد. در این فضا هر کاربر یک آواتور دارد و با دیگران از طریق این آواتور ارتباط برقرار می‌کند. به کمک متاورس، افراد قادر خواهند بود در یک فضای ترکیبی فیزیکی و مجازی، لذت حضور در یک کنسرت موسیقی واقعی را کیلومترها دورتر از محل برگزاری تجربه کنند.

با کمک متاورس، آینده کنسرت‌ها و رویدادهای موسیقیایی بسیار متفاوت خواهد بود. متاورس این امکان را فراهم کرده است تا خوانندگان اجراهای زنده ساختارشکنانه و پیشگامانه در بستر اینترنت داشته باشند در حالی که ده‌ها میلیون نفر در رویداد آنها شرکت می‌کنند.

کنسرت در بستر بازی آنلاین

پیشتر در دوره همه‌گیری کرونا، برگزاری کنسرت‌ها و فستیوال‌های موسیقی در سراسر جهان متوقف شده بود. این دوره بهترین زمان برای خالقان متاورس و وب3 بود تا این فناوری را در ابعاد وسیع به جهانیان معرفی کنند. در این دوره، کنسرت‌های متعددی در پلتفرم‌های بازی آنلاین مانند "فورت‌نایت" و روبلوکس" برگزار شدند. 

طی برگزاری این کنسرت‌ها، تماشاچیان مجازی تجربیات متعددی از جمله بازی ماجراجویانه را در کنار تماشای آنلاین کنسرت موسیقی تجربه کردند. ممکن بود در یک کنسرت متاورسی، خواننده هم زمان با اجرا، در یک بازی آنلاین هم شرکت کند و تماشاچیان کنسرت تجربه جدیدی از یک رویداد هنری داشتند. همچنین در موارد دیگری خود تماشاچیان امکان بازی آنلاین با دیگر تماشاچیان را در خلال برگزاری کنسرت تجربه کردند.

تماشاچیان رویدادهای آنلاین متاورس، حین برگزاری کنسرت امکان بازی، دریافت امتیاز و همچنین امکان خرید و فروش مجازی داشتند. در هم‌آمیختگی کنسرت، بازی آنلاین، استفاده از آواتور  ترجبه تازه‌ای برای ده‌ها میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف جهان بود که در این رویدادهای هنری شرکت کردند. 

متاورس یک قلمرو سه‌بعدی است که محدودیت‌های مکانی را برداشته و بستر مناسبی برای برگزاری کنسرت‌‌های زنده فراهم می‌کند. برگزاری چنین رویدادهایی هزینه سفرهای طولانی خوانندگان و تیم همراه و هزینه اجاره اماکن برگزاری کنسرت را حذف می‌کند. 

اما چرا این کنسرت‌ها در پلتفرم‌های بازی آنلاین برگزار شدند؟ بر اساس آمار رسمی منتشر شده در مجله فوربس، درآمد جهانی حاصل از صنعت بازی‌های دیجیتال طی سالیان اخیر بیشتر از مجموع درآمد حاصل از صنعت موسیقی و فیلم‌سازی بوده است. برای مثال در سال 2022 صنعت بازی‌های دیجیتال درآمدی بالغ بر 184 میلیارد دلار داشته اما صنعت موسیقی 26 میلیارد و صنعت فیلم‌سازی نیز 26 میلیارد دلار درآمدزایی داشتند. ترکیب فضای موسیقی و بازی این فرصت را فراهم می‌کند تا به کنسرت‌های زنده جان دوباره بخشیده شده و درآمد حاصل از آن افزایش یابد. 

جهان در ابتدای مسیر تجربیات دنیای متاورس است. از سوی دیگر انقلاب بازی‌های دیجیتال در حال وقوع است و این دگرگونی بی‌صدا نیست بلکه با غرش تمام، بخشی از آینده جهان را از آن خود خواهد کرد. متاورس با قابلیت‌های منحصر به فرد خود در این عرصه ورود می‌کند و با قابلیت سه بعدی، تجربه بازی‌های دیجیتال را بهبود بخشیده و امکان درآمدزایی بالایی را به همراه خواهد داشت.

پایان/

Sign in to leave a comment