ی


برخلاف تصور عده‌ای، هر بازی ساخته شده روی بلاک چین یک دنیای متاورس نیست. منظور ما از پروژه‌های متاورس، جهان‌های مجازی است که با تعریفمان از آن همخوانی دارند یا این که بستر را برای توسعه چنین دنیاهایی فراهم می‌کنند. در ادامه تعدادی از بهترین ارزهای متاورس را معرفی خواهیم کرد.

دیسنترالند (Decentraland)

یک جهان آنلاین و دیجیتال و آمیزه‌ای از عناصر اجتماعی با ارزهای دیجیتال، NFTها و املاک مجازی است. در حال حاضر دیسنترالند به عنوان یکی از دو پروژه متاورس در دسترس بسیار معروف شناخته می‌شود. این دنیای مجازی بر بستر اتریوم ساخته شده و ارز دیجیتال آن یعنی رمز ارز مانا (MANA) یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 است. دیسنترالند یک جهان آنلاین و دیجیتال و آمیزه‌ای از عناصر اجتماعی با ارزهای دیجیتال، NFTها و املاک مجازی است. مهم‌تر از همه، بازیکنان، نقش فعالی در اداره این پلتفرم دارند.

افزون بر این، از این توکن‌ها برای نمایش قطعه زمین‌هایی به ابعاد ۱۶ در ۱۶ متر استفاده می‌شود که می‌توان با پرداخت یا دریافت توکن MANA آن‌ها را خرید و فروش کرد. ترکیب همه این موارد، دییسنترالند را به یک مجموعه پیچیده از اقتصاد رمز ارزی بدل کرده است. بنابراین کاربران بعد از خرید ارز مانا (MANA) می‌توانند در پلتفرم دیسنترالند سرمایه‌ گذاری کنند. در اینجا بازیکنان به ساخت، توسعه و خرید قطعات زمین و دیگر اموال در قالب توکن‌های غیر مثلی می‎‌پردازند. این روزها زمین‌‌ها، کاراکترها و سایر اشیاء دنیای متاورس دسنترالند حتی به قیمت‌های میلیون دلاری خرید و فروش می‌شوند! این پروژه در چارچوب یک سازمان خودگردان غیر متمرکز (DAO) و به دست بازیکنانش اداره می‌شوند.

سندباکس (Sandbox)

با اختلاف کم از دیسنترالند دومین جهان متاورس بسیار محبوب است. برخلاف رقیبش، سندباکس قدمت بسیار بالایی دارد؛ این بازی نخستین مرتبه در سال 2012 عرضه شد، اما در آن زمان خبری از بلاک چین، ارز دیجیتال، ان اف تی و یک دنیای سه بعدی نبود. در آپدیت سال 2016 آن دنیای سندباکس حدود ده برابر بزرگتر و یک پول داخلی برای خرید اشیاء مختلف معرفی شد، اما بلاک چینی نبود. در آپدیت اساسی سال 2018 سندباکس از یک بازی موبایل ساده تبدیل به یک متاورس تمام عیار شد. این پروژه نیز در قالب یک DAO به صورت غیر متمرکز اداره می‌شود. کاربران برای انجام تعاملات و سرمایه گذاری در این پلتفرم

گالا گیمز (Gala Games)

یک جهان متاورس نیست. در عوض، یکی از بهترین بسترها برای ساخت جهان‌های مجازی این چنینی محسوب می‌شود. هدف اصلی توسعه‌دهنده آن تغییر سبک‌ بازی‌سازی و تحول اساسی دنیای گیمینگ به وسیله برگرداندن کامل کنترل به بازیکنان است. واقعیت انکارنشدنی در صنعت گیم کنونی این است که بازیکنان با وجود صرف روزها و حتی سال‌ها برای اجرای یک بازی، مالک واقعی اشیاء خود در آن نیستند. گالا گیمز می‌خواهد بستر را برای ساخت بازی‌های متاورس قدرت گرفته از توکن‌های غیر مثلی فراهم کند و مالکیت را به کاربران برگرداند. رمز ارز بومی پلتفرم گالا گیمز، GALA نام دارد و برخی از طرفداران این بازی به افزایش

سکندلایف (SecondLife)

یک محیط مجازی سه‌بعدی است که در آن کاربران از آواتارها برای یادگیری، کسب‌وکار و معاشرت با هم استفاده می‌کنند. افزون بر این، این پروژه مشتمل بر یک بازارگاه NFT نیز برای مبادله آثار هنری و کلکسیونی نیز هست. این پروژه در سپتامبر ۲۰۲۰، در نخستین سالگرد خود میزبان جشنواره هاروست زنجیره هوشمند بایننس به صورت مجازی بود. در این جشنواره، پروژه‌های مختلف فعال در بستر زنجیره هوشمند بایننس در تعدادی غرفه، دستاوردهای خود را به طور مجازی به نمایش گذاشتند تا کاربران عادی بتوانند با آن‌ها آشنا شوند.

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

نیز یکی دیگر از بهترین بازی های کریپتویی بر مدل «کسب درآمد با سرگرمی» است که فرصت درآمدزایی را در اختیار بسیاری از کاربرها از جمله کاربران ساکن در کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد. در این بازی، هر کاربر می‌تواند با خریداری یا دریافت سه موجود به نام اکسی، فارمینگ یا کشت توکن SLP را آغاز کند. او سپس می‌تواند توکن‌های خود را در یک بازار آزاد بفروشد و بسته به زمان صرف شده در بازی و قیمت بازار، ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار درآمد کسب کند.

اگرچه در اکسی اینفینیتی، خبری از کاراکترهای سه‌بعدی یا آواتارهای منحصربه‌فرد نیست: اما این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بتوانند همچون متاورس از دنیای آنلاین، درآمد کسب کنند. شاید ماجرای تعدادی کاربر فیلیپینی به گوشتان خورده باشد که به‌طور تمام‌وقت در این بازی مشغول به کار و فعالیت‌اند و مانند یک شغل واقعی از آن درآمد کسب می‌کنند. البته شما برای تعامل و فعالیت در این پلتفرم نیازمند

Sign in to leave a comment