مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه متاورس

مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه متاورس

متا (Meta)

متا که نام جدید شرکت فیسبوک است از مهم‌ترین شرکتهای فعال در حوزه متاورس محسوب می‌شود. این شرکت تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دلار سرمایه خود را صرف توسعه شبکه متاورس کرده است.

مایکروسافت (Microsoft)

شرکت مایکروسافت نمونه‌ای دیگر از شرکتهای مهم و فعال در حوزه متاورس بوده که پیش از ورود به این حوزه فعالیت‌هایی در زمینه هولوگرام و واقعیت گسترده (XR) از طریق پلتفرم مایکروسافت مش داشته است. مایکروسافت قصد دارد دنیای واقعی را با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ترکیب کند. این شرکت همچنین می‌خواهد هولوگرام‌ها و آواتارهای مجازی را تا سال ۲۰۲۲ به Microsoft Teams اضافه کند.

اپیک

اپیک شرکت سازنده بازی معروف فورتنایت (Fortnite) است. مدیرعامل ایپک در مصاحبه‌ای اعلام کرده که علاقه بسیاری به توسعه متاورس دارد. هنرمندانی مانند آریانا گرنده و تراوس اسکات در این بازی کنسرت برگزار کرده‌اند و حتی سخنرانی مشهور مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۳ نیز در این پلتفرم بازسازی شده است.

برندهای مطرح دنیا در متاورس

موضوع متاورس و دنیای مجازی تنها به شرکت‌های مطرحی چون فیسبوک و مایکروسافت و از این قبیل منتهی نمی‌شود بلکه بسیاری از برندهای مطرح دنیا هم از این قافله عقب نمانده و یکی پس از دیگری در تلاشند تا پا به این عرصه بگذارند.

حوزه مُد و پوشاک در این زمینه نسبت به باقی حوزه‌ها پیشرو بوده است. برند ژاپنی یونیکلو (Uniqlo) از برندهای فعال در این زمینه است که برخی لباس‌های دیجیتال را در بازی Minecraft وارد کرده و یا شرکت کالاهای لوکس فرانسوی بالینسیاگا (Balenciaga) برای بازی Fortnite لباس یا کفش‌های کتانی خود را ارائه کرده است.

همچنین هنرمندانی همچون طراحان و نقاشان نیز در حال ورود به حوزه جدید‌ ان اف تی NFT یا توکن‌های غیرمثلی هستند و اقلام دیجیتالی منحصر به فردی مانند نقاشی یا انیمیشن را از این طریق به فروش می‌رسانند. «کریستینا ووتن» معاون مشارکت Roblox متاورس را فرصتی بسیار بزرگ برای برندها خوانده و معتقد است برندهایی که زودتر وارد این حوزه شوند می‌توانند در مقیاس جهانی، حضور دائمی خود را ایجاد کنند.

شرکت زنجیره‌ای فست فود مکزیکی چیپوتلی نمونه‌ای از رستوران‌های فعال در متاورس است که در طول تعطیلات هالووین، یک رستوران مجازی در Roblox افتتاح کرد که در نوع خود اولین محسوب می‌شود. این برند کوپن‌هایی را برای دریافت یک بوریتو رایگان در رستوران واقعی و همچنین لباس‌های مجازی برای پوشاندن آواتار ارائه می‌کند.

برند بزرگ و معروف نایکی که قبلا یک نمایشگاه مجازی را به نام «Nikeland» در Roblox افتتاح کرده بود، اعلام کرد که شرکت تولیدکننده کتانی دیجیتال RTFKT را هم خریداری کرده است.

در همین حال، شرکت‌های مطرحی مثل «لویی ویتون» برای نظارت و کنترل بر محیطی که برندشان در آن‌ها حضور دارد، نسخه مخصوص به خود از متاروس را با نام Louis the Game ایجاد کرده است.

Sign in to leave a comment